Oameni la restaurant / People at restaurant

Cel mai important aspect de diferențiere îl reprezintă conceptul. Restaurantul include o scenă generoasă dedicată concertelor, pieselor de teatru sau altor tipuri de spectacole. Prin urmare clientul are posibilitatea de a îmbina mâncarea și băutura cu vizionarea unui spectacol. Până aici lucrurile nu sunt chiar noi, mai există restaurante în București și în țară în care poți viziona un concert în timp ce servești masa, spre exemplu Hard Rock Café ce este situat chiar vis-à-vis de Berăria H.

Lucrul care diferențiază Beraria H de alte restaurante este experiența unui concert de dimensiuni relativ mari și atmosfera ce se degajă la un astfel de eveniment. Sute de oameni bine dispuși de mâncarea și de băutura consumate înainte de concert sau în timpul acestuia contribuie la realizarea unei atmosfere deosebite. Oamenii ascultă muzica preferată, consumă berea preferată și dansează în spațiile largi dintre șirurile de mese. Aceasta atmosferă nu poate fi egalată de alte restaurante cărora le lipsește dimensiunea mare a spațiilor care să ofere senzația unui concert de mare amploare.

Am prezentat acest concept pentru că, în opinia mea, el are elementele unei strategii de ocean albastru (Blue Ocean Strategy) și anume:

  • creează un nou spațiu strategic, în care la început nu este, în mod evident, decât un singur jucător. Berăria H. nu concurează direct cu alte restaurant care oferă același tip de experiență, dar bineînțeles, concurează în mod indirect cu alte berării, cu alte restaurant cu specific românesc, cu alte restaurant unde se ascultă muzică live și în general cu toate restaurantele atunci când vine vorba de satisfacerea nevoii de hrană, băutură și relaxare;
  • propunerea de valoare se bazeză pe diferențiere puternică: întreaga experiență este una deosebită;
  • propunerea de valoare este susținută de costuri reduse determinate de economiile de scară. În consecință prețurile se situează la un nivel mediu;
  • din cele două considerente de mai sus rezultă că Berăria H reușește să realizeze atât diferențiere cât și cost scăzut și prin urmare evită dihotomia tradițională dintre calitate și costuri;
  • propunerea de valoare acoperă cu succes o combinație de nevoi: cea de a participa la un concert/spectacol, de a a servi masa, de a petrece în grup cu prietenii, de a trăi o experiență diferită și deosebită. Această combinație este cea care crează de fapt noul spațiu strategic si reprezintă sursa avantajului competițional.

Merită să discutăm și despre menținerea avantajului competițional odată ce acesta a fost creat. Tentația imitației ar putea fi mare însă este puțin probabil că alți antreprenori vor merge pe același concept ținînd cont de dimensiunile spațiului implicat, de investițiile necesare și de eventualele riscuri. Toate acestea constituie deja bariere de intrare în acest segment de piață. Totuși este posibil ca alte restaurante să-și propună să ofere experiențe din aceeași gamă, nu nepărat similare.

Considerentele de mai sus reprezintă aspecte de design ale unei strategii. Bineînțeles că este nevoie și de o execuție de calitate a acesteia pentru ca toate beneficiile previzionate să poate fi livrate clienților și acționarilor.

Distribuie pe:LinkedInFacebookTwitterGoogle+Email

Lasă un comentariu

*